دستگاه ساکشن گیربکس اتوماتیک 

دستگاه ساکشن گیربکس اتوماتیک

دستگاه ساکشن گیربکس اتوماتیک به نام‌ های دیگر مانند ساکشن روغن گیربکس، دستگاه تعویض روغن، دستگاه شستشوی گیربکس و دستگاه تعویض روغن نیز شناخته شده است. این دستگاه کاربردی بسیار حرفه‌ای عمل کرده و برای انواع خودرو مناسب است. این دستگاه پرکاربرد در نوع دستی و اتوماتیک وجود دارد. کار با دستگاه ساکشن گیربکس اتوماتیک بسیار راحت است و برخلاف دستگاه ساکشن دستی خطا و اشتباه ندارد.

دستگاه ساکشن گیربکس اتوماتیک چیست؟

دستگاه ساکشن روغن گیربکس یکی از مهم‌ترین ابزارها در اتو سرویس‌ها و کارگاه‌های تعویض روغنی است. این ابزار پرکاربرد سبب تسهیل عملیات تعویض روغن شده و به دلیل برخورداری از قابلیت و امکانات بی‌نظیر با استقبال زیادی مواجه شده است. امروزه در بیشتر مغازه های تعویض روغنی، دستگاه ساکشن گیربکس اتوماتیک را جزو تجهیزات تعمیرگاهی خود دارند.

در این دستگاه روغن جدید به صورت اتوماتیک جایگزین می‌شود، به همین دلیل تعویض روغن در کمترین زمان ممکن انجام می‌گیرد. بنابراین وجود چنین دستگاهی در اتو سرویس‌ ها و مکانیکی‌ ها بسیار حائز اهمیت است.

افراد با استفاده از دستگاه ساکشن گیربکس اتوماتیک می‌توانند مدت انجام تعویض روغنی را کاهش دهند و از خدمات بیشتری استفاده کنند. همچنین این دستگاه از هدر رفت روغن جلوگیری کرده و در نهایت با صرفه‌جویی در مصرف روغن، به حفظ محیط زیست کمک کرده و مانع از انتشار آلودگی می‌شود.

دستگاه ساکشن گیربکس اتوماتیک چه مزایا و کاربردی دارد؟

اینفوگرافیک دستگاه ساکشن گیربکس اتوماتیککاربرد دستگاه ساکشن گیربکس اتوماتیک به شرح زیر است:

  • تخلیه کامل روغن گیربکس اتوماتیک: 

روغن گیربکس اتوماتیک پس از مدتی استفاده، دچار فرسودگی و آلودگی می‌شود. این آلودگی‌ها می‌توانند باعث کاهش عملکرد گیربکس و افزایش استهلاک آن شوند. بنابراین، تعویض روغن گیربکس اتوماتیک به صورت دوره‌ای ضروری است.

دستگاه ساکشن گیربکس اتوماتیک به دلیل مکش کامل روغن گیربکس، این امکان را می‌دهد تا تعویض روغن گیربکس به صورت کامل و بدون باقی ماندن روغن کارکرده صورت گیرد. 

  • تعویض روغن گیربکس اتوماتیک بدون نیاز به باز کردن گیربکس: 

یکی از کاربردهای ویژه دستگاه ساکشن گیربکس اتوماتیک این است که نیازی به باز کردن گیربکس برای تعویض روغن ندارد.  این امر باعث می‌شود که هزینه و زمان تعویض روغن گیربکس کاهش یابد.

  • جلوگیری از آسیب به گیربکس:

باز کردن گیربکس برای تعویض روغن آن می‌تواند باعث آسیب به گیربکس شود. بنابراین، استفاده از دستگاه ساکشن گیربکس اتوماتیک می‌تواند به جلوگیری از آسیب به گیربکس کمک کند. در واقع این دستگاه سبب بهبود عملکرد و قطعات داخلی سیستم شده و از سایش آن‌ها جلوگیری می کند.

دستگاه ساکشن گیربکس اتوماتیک انواع مختلفی دارد که هر کدام دارای ویژگی‌های خاص خود هستند. برخی از این دستگاه‌ها دارای سیستم کنترل هوشمند هستند که می‌توانند عملیات تعویض روغن را به صورت خودکار انجام دهند. برخی دیگر از دستگاه‌ها دارای فیلتر هستند که می‌توانند ذرات ریز موجود در روغن گیربکس را فیلتر کنند.

معایب دستگاه تعویض روغن گیربکس دستی

دستگاه تعویض گیربکس اتوماتیک علاوه بر مزایای متعددش با برخی معایب همراه است که این موارد عبارتند از:

  • هزینه نسبتاً زیاد

هزینه خرید دستگاه تعویض روغن گیربکس اتوماتیک نسبت به هزینه تعویض روغن گیربکس به صورت دستی بیشتر است. همچنین، هزینه استفاده از دستگاه تعویض روغن گیربکس اتوماتیک در تعمیرگاه‌ها نیز بیشتر از هزینه تعویض روغن گیربکس به صورت دستی است.

  • زمان بر بودن فرآیند تعویض روغن

تعویض روغن گیربکس اتوماتیک با دستگاه زمان بیشتری نسبت به تعویض روغن گیربکس به صورت دستی می‌برد. این امر به دلیل این است که دستگاه تعویض روغن گیربکس اتوماتیک باید روغن گیربکس را از کل سیستم گیربکس تخلیه کند.

  • نیاز به تخصص

استفاده از دستگاه تعویض روغن گیربکس اتوماتیک نیاز به تخصص دارد. اگر فردی که از دستگاه تعویض روغن گیربکس اتوماتیک استفاده می‌کند، تخصص کافی نداشته باشد، ممکن است باعث آسیب به گیربکس شود.

اجزا تشکیل دهنده دستگاه ساکشن روغن گیربکس

این دستگاه از اجزای زیر تشکیل شده است.

  • کلید برق
  • واسکازین
  • فیلتر روغن
  • گیج روغن جدید
  • گیج روغن قدیمی
  • چاپگر جهت گزارش
  • نشانگر برق دستگاه
  • تخلیه از مخزن دستگاه
  • شیلنگ تزریق روغن گیربکس
  • شیلنگ تخلیه روغن گیربکس

در ادامه به مهم‌ترین اجزای دستگاه ساکشن روغن گیربکس اشاره می‌کنیم.

موتور قدرتمند

موتور قلب دستگاه ساکشن روغن است. این قطعه قدرت بسیار زیادی داشته و وظیفه جذب و جایگزین روغن را به عهده دارد. این قطعه این امکان را می‌ دهد که تعویض روغن کارآمدتر انجام گیرد.

سیستم ساکشن قوی

این قطعه از هدر رفت روغن جلوگیری می کند.

فیلتراسیون دقیق

فیلتر تعبیه شده در این دستگاه تمامی ذرات و ترکیبات موجود در روغن قدیمی را جدا می‌کند.

کنترل هوشمند

وظیفه این قطعه تعویض اتوماتیک روغن است. در این صورت دیگر نیاز به نظارت اجرای دیگر نبوده و عملیات به صورت خودکار انجام می‌ گیرد.

طراحی کارآمد و قابل حمل

این دستگاه اندازه کوچک دارد به همین دلیل به راحتی قابل حمل است. 

چگونگی فرایند تعویض روغن گیربکس

برای تعویض روغن با استفاده از گیربکس اتوماتیک در وهله اول مطمئن شوید که خودرو در جایگاه درستی پاک شده است. سپس ترمز دستی را بکشید. در وهله بعدی باید اقدام به جداسازی

شلنگی کنید که خنک کننده را به گیربکس متصل می کند. به جعبه کانکتورها مراجعه کرده و کانکتورهای متناسب با وسیله نقلیه را پیدا کنید.

در این جعبه دو عدد شلنگ رنگ آبی و قرمز وجود دارد. این دو شلنگ را به دو سر گیربکس و خنک کننده متصل کنید. سپس برای اینکه مسیر رفت و برگشت روغن پیدا شود، بهتر است یک لحظه بسیار کوتاه استارت بزنید. سپس شلنگ رنگ قرمز و آبی را به کانکتورهای مخصوص متصل کنید.

برای مثال قرمز را به Discharge متصل کرده و رنگ آبی را به Drain وصل کنید. در وهله بعدی باید یک چرخه تشکیل دهید. به این صورت که خودرو را با استفاده از جک به سمت بالا برده و شلنگ‌ها را به گیربکس اتوماتیک متصل کنید. شیر کنترل یک و دو را در حالت اکس چنج قرار داده و دستگاه را روشن کنید. سپس خودرو را روشن کنید تا فرایند تعویض روغن انجام گیرد.

سوالات متداول

آیا دستگاه عمل شستشوی سیستم گیربکس و پاکسازی را هم انجام می دهد؟ 

این دستگاه علاوه بر تعویض و جذب و روغن اقدام به شست‌وشوی سیستم نیز می کند. برای این کار از مایع شستشوی مخصوص بهره می‌برند.

دستگاه ساکشن روغن گیربکس اتوماتیک چیست 

همان‌طور که از نام این دستگاه پیداست، ابزاری برای تعویض روغن گیربکس است.

انواع دستگاه ساکشن روغن گیربکس

این دستگاه به دو دسته اتوماتیک و دستی تقسیم می شود.

کاربرد دستگاه ساکشن روغن گیربکس چیست؟

وظیفه این دستگاه تعویض و تزریق روغن قدیمی و جدید است.

نظرات و سوالات خود را بنویسید